
jetje@schoolmakers.be
https://www.linkedin.com/in/jetjedegroof/
Ik krijg energie van nieuwe dingen leren, andere invalshoeken verkennen, dingen ten gronde onderzoeken. Geen wonder dat onderwijs en onderzoek als een rode draad doorheen mijn loopbaan lopen.
Ik wil wetenschappelijk gefundeerde oplossingen en goede praktijken naar scholen brengen, zonder daarbij de haalbaarheid in de lokale context uit het oog te verliezen. Al te vaak blijven de resultaten van wetenschappelijke studies onbenut, omdat ze te ver van de dagelijke realiteit staan. Die kloof overbruggen beschouw ik als mijn persoonlijke missie.
Ik vind het fantastisch om op zoek te gaan naar het optimale ontwerp. Dat kan gaan over een workshop, een verander- of onderzoekstraject, maar even goed een curriculum of een organisatiestructuur. Tekenen en hertekenen tot alle puzzelstukjes kloppen geeft me telkens weer enorm veel voldoening.
In een tijd waarin alles razendsnel evolueert en er soms weinig begrip is voor andere standpunten, ben ik ontzettend dankbaar het metier van procesbegeleider ontdekt te hebben. Mensen de tijd en ruimte kunnen bieden om even een stapje terug te zetten. Echt luisteren naar wat er in een organisatie leeft. En de nodige veiligheid bieden om de zaken die ertoe doen in alle openheid door te spreken. Daarvoor kom ik ’s ochtends met plezier mijn bed uit.
Soms lijkt het onderwijs een grote tanker waar je weinig vat op hebt. Bekijk je dit echter vanuit een systemisch perspectief, dan weet je dat elke kleine verandering invloed kan hebben op het hele systeem. Dat ik één klein radertje ben, dat andere kleine radertjes aan het bewegen kan krijgen, geeft me het gevoel impact te hebben.
Ik heb Germaanse Talen gestudeerd en doctoreerde in 2004 in de sociolinguïstiek (VUB). Ik werkte een tijdje voor de Vlaamse Interuniversitaire Raad en was in de periode 2005-2010 als coördinator van de doctoraatsopleiding aan de Universiteit Antwerpen verantwoordelijk voor de opleidingen in generieke vaardigheden voor doctorandi.
Maar het kriebelde ook om opnieuw onderzoek te gaan doen. In 2011 kwam ik terecht bij de onderzoeksgroep Edubron van de Universiteit Antwerpen. Ik was betrokken bij onderzoeksprojecten rond uiteenlopende thema’s als kwaliteitsvol werkplekleren, onderzoekend leren, effectief trainingsbeleid in organisaties, het meten van competenties via peilingstoetsen en screening van arbeidsrijpheid in duaal leren. Ik schreef onderzoeksrapporten, ontwikkelde samen met scholen tools en was betrokken in nascholingstrajecten. Het was een boeiende periode waarin ik rond een aantal thema’s heel wat expertise opdeed.
Dit werk combineerde ik met de begeleiding, als freelancer, van visitatiecommissies die kwaliteitscontrole uitvoeren in het hoger onderwijs in Vlaanderen en Nederland. Op die manier deed ik heel wat kennis op over interne kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Ik leerde opleidingen en instellingen in Vlaanderen en Nederland van nabij kennen en zag heel wat voorbeelden van inspirerende leeromgevingen en organisatiestructuren die kwaliteitsvol onderwijs bevorderen. De expertise die ik door mijn loopbaan heen ontwikkelde, zet ik nu met veel enthousiasme in als Schoolmaker.