Blogs

Food for thought

Op deze pagina vind je inspirerende verhalen, verwijzingen naar onderzoek, tools die werken, …

Laat het je smaken!

Stilstaan is vooruitgaan

Intervisie is …  “Niet snel genoeg, niet concreet genoeg, niet resultaatgericht… “ waren verzuchtingen van directies secundair onderwijs toen we – meer dan 15 jaar geleden – ‘het reflecteren’ als…

Schoolleiders dragen bij tot leersprongen van kwetsbare leerlingen

In een eerdere blog van de hand van collega Yves Larock werd het onderzoeksverslag How Principals Affect Students and Schools aangehaald om te illustreren dat schoolleiders een significant effect hebben…

Effectief feedback geven aan leerkrachten en andere collega’s

Feedback wordt in onze school snel als beoordeling opgevat. Ik kan toch moeilijk zaken benoemen die ik via een omweg te weten kom. Ik vind het lastig om feedback te…

Jullie leiden jullie scholen in complexe omstandigheden. Respect!

Directeurs, in wat ik jullie de voorbije weken heb horen vertellen, ontwaar ik een donker rode draad: jullie veerkracht om te blijven reflecteren en handelen in complexe omstandigheden. Hoezo, complexe…

Versterk het schoolleiderschap op jouw school

Schoolmakers biedt de komende 2 schooljaren 14 gratis professionaliseringstrajecten aan die zich richten tot Vlaamse schoolleiders van secundaire scholen.  7 professionaliseringstrajecten focussen op het versterken van onderwijskundig leiderschap op scholen,…

Doordacht Digitaliseren – 60 tips voor het schoolleiderschap

Doordacht Digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur,…

Professioneel professionaliseren

Focust jouw school ook steeds meer op collectieve vormen van professionalisering? Deze blog gaat in op hoe je het collectieve leren in je school naar een hoger niveau tilt.  We…

Nieuwe empirische evidentie over Effectief Schoolleiderschap

In februari verscheen in de Verenigde Staten het belangwekkende onderzoeksverslag How Principals Affect Students and Schools. Het verslag biedt een synthese van twee decennia empirisch onderwijsonderzoek over het belang en…

Het schoolleiderschap doet ertoe

Hoeveel klassen zijn er bij jullie al in quarantaine? Deze dagen is dit vaak de openingsvraag die directeurs stellen wanneer ze collega-directeurs ontmoeten.   Het adagio ‘de schoolleider doet ertoe’ is…

Schoolnetwerk #3: Hoe kan je beter samenwerken?

4 handvatten om de samenwerking in jouw school te bevorderen  Deze blog is deel van een driedelige blogreeks die inzoomt op het doctoraat van Jasmien Sannen (KUL), getiteld ‘Inclusie Net-Werkt.…

Schoolnetwerk #2: 3 tips om zelf je eigen netwerk in kaart te brengen: 

Deze blog is deel van een driedelige blogreeks die inzoomt op het doctoraat van Jasmien Sannen (KUL), getiteld ‘Inclusie Net-Werkt. Het ontrafelen van de school-netwerk-configuraties die inclusief onderwijs bevorderen’. In…

Schoolnetwerk #1: Netwerkanalyse als tool bij samenwerking voor inclusie

4 conclusies uit onderzoek Deze blog is deel van een driedelige blogreeks die inzoomt op het doctoraat van Jasmien Sannen, getiteld ‘Inclusie Net-Werkt. Het ontrafelen van de school-netwerk-configuraties die inclusief…

Code ORANJE: 50 tips voor je schoolleiderschap

Net als vele andere ouders waardeerde ik vorig schooljaar heel erg wat leraren allemaal deden voor de continuering van het leren en de ontwikkeling van onze kinderen en jongeren. Al…

Ondersteun je collega’s (ook op afstand) als oplossingsgerichte coach

Omschrijving van het aanbod De huidige situatie dwingt iedereen in het hoger onderwijs ertoe snel te schakelen. De ene collega voelt zich daarbij als een vis in het water, de…

oplossingsgerichte coach

Ondersteun je collega’s – stel je (ook op afstand) op als oplossingsgerichte coach

Oplossingsgericht coachen is een krachtige praktijk om leerkrachten, schoolleiders en schoolteams te ondersteunen in hun ontwikkeling. Hieronder bieden we je de handvatten om met die praktijk aan de slag te…

Basistraject Effectief Schoolleiderschap

Ik vond het Basistraject ‘Effectief Schoolleiderschap’ een zeer relevant middel in het streven naar kwaliteit. De online 360° feedback bevraging is een schitterende manier om zelf het voorbeeld te geven…

Masterclass Effectief Schoolleiderschap

Omschrijving van het aanbod Wil je als directeur de rol van inspirator sterker opnemen? Twijfel je over de prioriteiten die je dagelijks vooropstelt? Loop je soms vast bij het realiseren…

Effectief Schoolleiderschap – wat onderzoek ons vertelt

TALIS, het internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek van de OESO, geeft aan dat het overgrote deel van de Vlaamse schoolleiders voor of na hun aanstelling een directeursopleiding volgen (LO=94,2%; SO 1ste graad=83,4%).…

SchoolSmaker Effectief Schoolleiderschap

Voor wie Ben je een directeur, een adjunct-directeur, een TAC of een bestuurder? Heb je interesse in een empirisch onderbouwde visie op Effectief Schoolleiderschap? Wil je één van de vijftig…

Directeur, je bent een procesbegeleider

Het is echt waar: naast de andere opdrachten die je opneemt, neem je vandaag zeker ook de opdracht van procesbegeleider op. “Ah ja, hoezo?”, hoor ik je denken… Procesbegeleider [de;…

[Leiding geven aan verandering]
Impact van het middenkader bij verandering

Steeds meer directies beseffen dat collega’s met een middenkaderfunctie erg belangrijk zijn bij het realiseren van veranderingen. Tegelijkertijd stellen directies nog vaak vast dat die collega’s zelf niet beseffen welke…

[Leiding geven aan verandering] Anticiperen op weerstand

Nascholingen over ‘omgaan met weerstand’ zijn er bij de vleet. Over ‘anticiperen op weerstand’ in onderwijs vind je een veel kleiner aanbod. Voorkomen is beter dan genezen en dus zoomen…

Dag van de directeur – doe een koffie cadeau!

Verras jouw directie met een kopje koffie. Niet zomaar een kop, maar een Schoolmakerskoffie. Die staat voor een sessie met experts Kris, Saskia of Ronny en is een moment waarop…

[Leiding geven aan verandering] Ruimte geven aan emoties

Wie ruimte geeft om emoties te uiten, vergroot de kans op een geslaagd veranderproces. Sommige leiders hebben van nature emotionele voelsprieten. Ze hebben oog voor wat verandering met collega’s doet.…

[Leidinggeven aan verandering] in tien principes

Hoe creëer je een voldoende draagvlak voor deze verandering?  Hoe zorg je voor een positieve dynamiek om deze verandering tot een succes te maken?” – Directeur tijdens een tweedaagse in…

[Leiding geven aan verandering] – Cocreatief leiderschap als hefboom

Hoe krijg ik mijn medewerkers mee in verandering? Uiteraard is er op die vraag geen pasklaar antwoord. Wel is het zo dat cocreatief leiderschap als hefboom werkt om tot gedragen…

[Leiding geven aan verandering] Hoe overbrug je de informatiekloof?

In ons begeleidingswerk merken we regelmatig op dat er een informatiekloof ontstaat tussen de schoolleider (directie, beleidsteam) en het schoolteam (lerarengroep)  tijdens een veranderingsproces. Een informatiekloof is het verschil in…

[Leiding geven aan verandering] Zes rollen van een directeur tijdens een veranderingsproces

“Welke leiderschapsstijl gebruik ik wanneer ik veranderingen wil realiseren op mijn school?” – Directeur tijdens een workshop over ‘cocreatief leiderschap’- Het begrip directeur komt van het Latijnse concept director, wat wil…

[Leiding geven aan verandering] Begin bij jezelf

Hoe sta jij tegenover verandering? Kijk je steeds uit naar iets nieuws of hou je graag vast aan wat is? Hou je ervan om alles eerst goed te onderzoeken en…

[Hoe werkt dat?] Organisatieontwikkeling in het onderwijs

Hoe komen we tot een fusie van scholen/organisaties? Hoe creëer ik een draagvlak voor nieuwe initiatieven? Hoe komen we tot een schoolbeleidsplan dat alle belangrijke facetten omvat? …. Met deze…