Blogs

Food for thought

Op deze pagina vind je inspirerende verhalen, verwijzingen naar onderzoek, tools die werken, …

Laat het je smaken!

[Leidinggeven aan verandering] in tien principes

Hoe creëer je een voldoende draagvlak voor deze verandering?  Hoe zorg je voor een positieve dynamiek om deze verandering tot een succes te maken?” – Directeur tijdens een tweedaagse in…

[Leiding geven aan verandering] – Cocreatief leiderschap als hefboom

Hoe krijg ik mijn medewerkers mee in verandering? Uiteraard is er op die vraag geen pasklaar antwoord. Wel is het zo dat cocreatief leiderschap als hefboom werkt om tot gedragen…

[Leiding geven aan verandering] Hoe overbrug je de informatiekloof?

In ons begeleidingswerk merken we regelmatig op dat er een informatiekloof ontstaat tussen de schoolleider (directie, beleidsteam) en het schoolteam (lerarengroep)  tijdens een veranderingsproces. Een informatiekloof is het verschil in…

[Leiding geven aan verandering] Zes rollen van een directeur tijdens een veranderingsproces

“Welke leiderschapsstijl gebruik ik wanneer ik veranderingen wil realiseren op mijn school?” – Directeur tijdens een workshop over ‘cocreatief leiderschap’- Het begrip directeur komt van het Latijnse concept director, wat wil…

[Leiding geven aan verandering] Begin bij jezelf

Hoe sta jij tegenover verandering? Kijk je steeds uit naar iets nieuws of hou je graag vast aan wat is? Hou je ervan om alles eerst goed te onderzoeken en…

[Hoe werkt dat?] Organisatieontwikkeling in het onderwijs

Hoe komen we tot een fusie van scholen/organisaties? Hoe creëer ik een draagvlak voor nieuwe initiatieven? Hoe komen we tot een schoolbeleidsplan dat alle belangrijke facetten omvat? …. Met deze…

Blogreeks: ‘Leiding geven aan verandering in jouw school’

“Hoe creëer je een voldoende groot draagvlak voor deze verandering?  Hoe zorg je voor een positieve dynamiek om deze verandering tot een succes te maken?” – Directeur tijdens een tweedaagse…

Co-teaching en de school als lerende organisatie

Co-teaching raakt meer en meer ingeburgerd in onderwijsland. Logisch, want co-teachen levert belangrijke pedagogisch-didactische effecten op. Wat we soms te weinig beseffen is dat co-teaching ook een belangrijke rol kan…

Cocreatie: meer dan een hype?

Ik raak de tel kwijt. Het onderwijsveld blijft me vragen naar begeleidingen over cocreatie en over cocreatief leiderschap. Een mens (of toch ik) stelt zich dan vragen, zoals: Waar blijft…

Waarom die roep naar een sterke leider?

Laat ons eens naar de samenleving kijken als naar een groep. En ik haal er even een oud model bij, dat van Tuckman. Hij zegt dat een groep steeds bepaalde…

schaduwdag

Feedback van een schaduwdirecteur

‘Passionele afstand’, dat heb je als directeur nodig. Via de actie ‘Laat je schaduwen als directeur‘ mocht ik vorig schooljaar acht directeurs gedurende een volle dag schaduwen. Op het eind van…