Masterclass Effectief Schoolleiderschap

Omschrijving van het aanbod

Wil je als directeur de rol van inspirator sterker opnemen? Twijfel je over de prioriteiten die je dagelijks vooropstelt? Loop je soms vast bij het realiseren van veranderingen op je school? Zoek je handvatten om de onderwijskwaliteit te versterken? Ben je benieuwd hoe je het beleidsvoerend vermogen van je school kan opkrikken? Leer je graag samen met anderen? Wil je een stevige stap vooruit zetten in je effectiviteit als schoolleider, vertrekkende van wie jij bent?

Effectief schoolleiderschap betekent dat je je onderwijsambities van je school realiseert, dat je een aangenaam leerklimaat op je school creëert en cultiveert en dat je de onderwijskwaliteit permanent versterkt. Het betekent ook dat je je schoolteam weet te inspireren, én ontwikkeling en groei weet te stimuleren. Met de Masterclass ‘Effectief Schoolleiderschap’ bekwaam je je in het inspirerend en doeltreffend aansturen en ondersteunen van je schoolteam.

Doelgroep

Je vormt met maximum vijftien collega-deelnemers een leergroep. We verwelkomen leidinggevenden (uit elk onderwijsniveau) die een verdere stap in hun schoolleiderschap wensen te zetten.

Doelen

Aan het eind van de Masterclass ‘Effectief Schoolleiderschap’:

  • verwoord je jouw authentieke en (empirisch) onderbouwde visie op schoolleiderschap en vertaal je dit naar een inspirerend verhaal voor je schoolteam;
  • heb je onderzocht in hoeverre de praktijk van het leiderschap in jouw school tegemoet komt aan jouw visie en hoe je de brug kan bouwen tussen wat is en wat nog nodig is;
  • kijk je tevreden terug op de ontwikkeling van jouw competenties als schoolleider.
  • ervaar je dat de effectiviteit van je schoolleiderschap is toegenomen en dat anderen op je school dit erkennen.

Werkwijze

Enkele weken voor de start van de masterclass nodigen we je uit om jouw belangrijkste leervragen online door te geven. Met die leervragen gaan we in de loop van het traject aan de slag.

Vertrekkend van de inbreng van een paar erg succesvolle schoolleiders en het model van Effectief Schoolleiderschap zoomen we interactief in op de dimensies ‘onderwijsambitie realiseren’, ‘leerklimaat cultiveren’ en ‘organisatiekwaliteit versterken’. Ook het aanpakken van concrete uitdagingen op vlak van leiderschap in scholen vormt een belangrijk onderdeel van het programma. Opdrachten die je uitvoert in je werksituatie ondersteunen de transfer van het geleerde naar de praktijk. Verder mag je je verwachten aan een persoonlijke verdieping op vlak van schoolleiderschap. 

Als optie, en indien gepast voor je school, kan je ervoor kiezen om voor jezelf de online 360°-feedback bevraging ‘Effectief Schoolleiderschap’ in te richten. Het is een manier om ook je leraren en andere collega’s te betrekken in jouw ontwikkeling als schoolleider. 

Door wie?

Yves Larock is al meer dan 20 jaar actief aan de slag met leiderschapsontwikkeling. Hij was in die periode ook 9 jaar zelf directeur. Sinds 2014 ligt zijn focus op de vraag: wat is er specifiek voor leiderschap in onderwijs? 

Caroline Robert bouwde in de privé-sector en het hoger onderwijs een brede expertise op in verschillende domeinen en (leiderschaps)rollen. Zij focust o.a. op resultaatgericht innovatief werken en op de kracht van feedback geven en ontvangen met als doel te groeien als professional.

Praktisch

Wil je meer info over het programma ‘Effectief Schoolleiderschap’ op maat van jouw onderwijsorganisatie?
Contacteer Yves Larock (yves@schoolmakers.be).

Deel: